BAD TEMPER JOE – NO FILTER (ONE TAKE RADIO RECORDINGS)

Artiest info
Website
facebook

Label: Timezone Records

 

 “The sound of the MS-Delta in Bielefeld…“

Als je wat leest over blues in Duitsland dan kom je zeker de naam Bad Temper Joe tegen. BTJ is een “old school” blues artiest uit Bielefeld, een stad in het noordoosten van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Hij speelt al gitaar vanaf zijn 15de en is beïnvloed door Bob Dylan, maar ook door B.B. King, Buddy Guy, Muddy en andere blues “groten”. Zijn artiestennaam moet je niet letterlijk nemen en heeft niets met slecht humeur te maken, maar meer met het feit dat hij tijdens zijn optredens niet veel zegt en heel introvert lijkt.

In 2014 debuteerde BTJ met ‘Sometimes a Sinner’. Het album profileerde hem als liefhebber van de slidegitaar. Na de dobro resonatorgitaar ontdekt hij de Weissenborn gitaar. De Weissenborn (rond 1920 door Hermann C. Weissenborn ontworpen) ook wel lap steel, slidegitaar of Hawaï gitaar genoemd, is een gitaar met stalen snaren die op de schoot wordt gelegd en bespeeld. De gitaar onderscheidt zich door een zeer eigen geluid dat ontstaat doordat de hals van de gitaar helemaal hol is en geen fretten bevat. De kam is extreem hoog, zodat de snaren ver boven de hals liggen en met een slide bespeeld dienen te worden.

BTJ’s tweede album ‘Man for the Road’ (2014) werd volledig live opgenomen met de Weissenborn. Opmerkelijk is het dat op Joe’s volgende album ‘Tough Ain’t Easy’ (2015) totaal géén slidegitaar te horen is. In 2016 volgde ‘Double Trouble’ én de EP ‘Double Trouble’, wat een tweeluik lijkt te zijn. Een jaar later bracht hij ‘Solitary Mind’ (2017) uit én ‘Bad Temper Joe & His Band’, zijn eerste album met band. In 2017 tourde BTJ solo in België. Hij trad toen op in Café de Loge in Gent, waar zijn show voor een beperkt aantal mensen opgenomen en als ‘Ain’t Worth a Damn’ ingeblikt werd.

Als opvolger voor zijn zesde (dubbele) studio album ‘The Maddest of Them All’ (2019) werd er bij het Duitse label Timezone de EP ‘The Memphis Tapes’ op vinyl uitgebracht. BTJ, die in Memphis als (enige EU-) finalist van de IBC was, nam solo, met geluidsman Daniel Crockett en producer Jakob Eismann de tracks op in de gekende Sun Studio (Howlin’ Wolf, Junior Parker, James Cotton, Elvis, Johnny Cash…) in Memphis, TN. Hij stak hiervoor zes oudere nummers in een nieuw jasje. 

Het nieuwe live-in-studio album ‘No Filter (One Take Radio Recordings)’ van Bad Temper Joe nam hij op in samenwerking met het Osnabrück platenlabel Timezone Records en Deutschlandradio. Het bevat opnames in de Watt Matters Studio van een sessie die in het voorjaar van 2021 gedaan zijn als onderdeel van de radioconcertserie "On Stage" van Deutschlandfunk.

De tien tracks nam BTJ op met bassist Max Dettling (contrabas, elektrische bas) & drummer Paul Moser. Zes van de nummers op de tracklist komen uit het album ‘One Can Wreck It All’ dat in 2021 werd uitgebracht, drie nummers uit verschillende oudere releases en één is een niet eerder uitgebracht nummer: "Fallin' Bird Blues".

Uit ‘OCWIA’ komt o.a. de opener “Hole in My Pocket” van dit studio optreden. Joe’s blues worden daarna nog intenser en gevoeliger op “Don’t Mess With a Mule” dat hem als uitstekende fingerpicker etaleert en de titelsong, “One Can Wreck It All”. Op ‘OCWIA’ leunen alle nummers dicht aan bij de traditionele Mississippi blues. Dat geldt ook voor “The Night Johnny Cash Quit Doing Pills”, een shuffle, een nummer dat door Joe’s aparte stem kleur krijgt, maar ook “If Her Hair Ain’t Longer Than Mine” en “The Promise” verbazen. Allemaal gespeeld op één van de resonator gitaren, die speciaal door Peter Wahl voor Bad Temper Joe zijn gemaakt en, die aan zijn slide spel een magische kracht lijken te geven. De harmonica van Marcel Rahe ontbreekt, maar het werk van de ritmesectie is fascinerend én top! Wat “ouder” werk is het prachtige maar donkere in pijn verdronken groove “Been a While Since We’ve Talked” (uit ‘Haunt’, een album dat hij in 2019 met Fernant Zeste opnam), het uptempo (met knappe staande bas) “3rd Floor Elevator Blues” (‘Tough Ain’t Easy’ - 2015)en het meeslepende “Blues Never Stumbles” (‘The Maddest of Them All’ - 2019). De nieuwe eend in deze blues bijt heet “Fallin’ Bird Blues”. Dit nog niet eerder uitgebracht nummer is er een met Tom Waits’ allures.

“Met ‘No Filter – One Take Radio Recordings’ maken Bad Temper Joe en zijn twee maten de minder-is-méér-filosofie hard…”

“With 'No Filter - One Take Radio Recordings' Bad Temper Joe makes the less-is-more-philosophy hard with a little help from just two friends…“ (ESC for Rootstime)

Eric Schuurmans

Release: 05/11/21

Album track list: 0Hole in My Pocket – 02. 3rd Floor Elevator Blues – 03. One Can Wreck It All – 04. The Promise – 05. The Night Johnny Cash Quit Doing Pills – 06. Fallin’ Bird Blues* - 07. Been a While Since We’ve Talked – 08. Don’t Mess with a Mule – 09. If Her Hair Ain’t Longer Than Mine – 10. Blues Never Stumbles / Music/Lyrics by: Bad Temper Joe (*6: unreleased, 1,3-5,8,9: ‘One Can Wreck It All’ – 2: ‘Tough Ain’t Easy’ – 7: ‘Haunt – 10: ‘The Maddest of Them All’) © 2021 – Produced, mixed and mastered by: Henning Strandt | Album credits:Bad Temper Joe: vocs, guitars, weissenborn / Max Dettling: e- bass, double bass / Paul Moser: drums

Discography BAD TEMPER JOE: No Filter – One Take Radio Recordings (Recorded live in-studio for broadcast on Deutschlandradio) [2021] | One Can Wreck It All [2021] | The Memphis Tapes [2020] | Haunt, w/Fernant Zeste [2019] | Nova (Nothing to Say) (single) [2019] | Haunt, w/Fernant Zeste [2019] | Battle cry Blues (single) [2019] | Races to Run (single) [2019] | Our Love (for Livia) (single) [2019] | The Maddest of Them All (2cd) [2019] | Timezone Tracks - November 2018 (compilation, #2: “Double Trouble”) [2018] | Ain’t Worth a Damn – Live Concert Recording, @ Café de Loge, 05/11/17 – Ghent, BE [2018] | Bad Temper Joe and His Band [2017] | Solitary Mind [2017] | Double Trouble (EP) [2016] | Double Trouble [2016] | Tough Ain’t Easy [2015] | Man for the Road - Live [2014] | Sometimes a Sinner [2014] |